Corona voucher  FAQ ( Veelgestelde vragen )  ► Reisadviezen  Reizigersinformatie Corona


Welkom terug! We mogen weer!

We kunnen niet wachten om weer de mooiste vakanties te boeken! Onze deuren zijn geopend met inachtneming van alle adviezen die het RIVM heeft opgesteld. Zo creëren we een veilige omgeving voor u én onze medewerkers en kunnen we elkaar toch zien.

Onze medewerkers kijken ernaar uit u weer op ons reisbureau te begroeten! Loop gerust binnen of benader ons per mail/telefoon zodat u niet onnodig hoeft te wachten. We mogen maximaal 4 personen toelaten in onze zaak. Heef u liever een adviesgesprek op afstand? Geen probleem, we plannen graag een telefonisch adviesgesprek met u in.

De zomer(vakantie) van 2020 wordt vanwege het coronavirus iets anders dan we gewend zijn. Op vakantie gaan vergt dit jaar iets meer voorbereiding. We helpen u graag daarbij. Kijk alvast of u binnenkort naar uw favoriete vakantiebestemming kunt reizen op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen

Heeft u een vraag over een reeds gemaakte boeking of een coronavoucher? Stel dan bij voorkeur uw vraag per e-mail zodat we dit goed uit kunnen zoeken. Het kan zijn dat we niet direct een antwoord hebben op uw vraag en deze schriftelijk bij de reisorganisatie moeten stellen. Meer informatie over de coronavoucher vindt u op hier .

Repatriëring: hoe zit dat?

  • Het kan in een uiterst geval voorkomen dat tijdens uw vakantie het reisadvies aangescherpt wordt. Indien uw een pakketreis via ons heeft geboekt zal volgens het besluit van de Europese Commissie de reisorganisator de repatriëring verzorgen. Indien u via ons een pakketreis boekt bij een buitenlandse reisorganisator kan het zijn dat het reisadvies verschilt. Het reisadvies van het land waarin de reisorganisator gevestigd is bepaalt of een repatriëring aan de orde is. De Nederlandse Staat verzorgt geen repatriëring.

Ik ga binnenkort op vakantie, hebben jullie nog adviezen?

  • Lees alle adviezen op kupers.nl/reizigersinformatie-vdb/
  • Kijk op https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen en download de ReisApp van Buitenlandse Zaken en de Douane; daar vindt u de laatste informatie over het land of de specifieke regio waar u naar toe reist.
  • Lees u in welke hygiënemaatregelen er op de bestemming gelden.
  • Noteer het noodnummer van onze SOS Alarmcentrale.

Alle informatie over de coronavoucher

Op dit moment krijgen we op ons reisbureau veel vragen met betrekking tot de coronavouchers die wij uitgeven in relatie tot de uitlatingen van de Europese commissie. We willen graag duidelijkheid geven en eventuele vragen die bij u opkomen hiermee beantwoorden.

De noodzaak en goedkeuring van het vouchersysteem
Op 16 maart heeft het bestuur van de SGR ( Stichting Garantiefonds Reisgelden ) in samenspraak met brancheorganisatie ANVR een vouchersysteem ontwikkelt. Het initiatief wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken (EZ) en de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Het vouchersysteem is ontwikkeld om het consumentengeld te beschermen, alsook de reiswereld financieel ruimte te geven deze financiële klap te verwerken.
Betaalde reisgelden van reizen die door de Coronacrisis geannuleerd moeten worden en die oorspronkelijk al onder de SGR-dekking vielen, kunnen nu in de vorm van een voucher gebruikt worden voor een nieuw te boeken vakantie. De betaalde reisgelden worden als het ware verschoven naar een latere datum.
Het grote voordeel van deze regeling is dat alle betrokken reisbedrijven hun reis in de toekomst alsnog mogen uitvoeren en voor u als consument het belangrijkst: de reeds betaalde reisgelden blijven onder de dekking van het SGR vallen.
Op deze manier wordt in deze extreme situatie rekening gehouden met alle betrokken partijen. Binnen de reiswereld is dit initiatief breed opgepakt.
De voucher dient in basis aan een aantal voorwaarden te voldoen, die u kunt terugvinden op de site van de SGR. https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/

Uitgifte van de vouchers
Omdat een aantal juridische zaken nog niet geheel duidelijk waren en daarnaast de reisorganisaties waar wij mee samenwerken tijd nodig hadden om het vouchersysteem binnen hun organisatie op administratief gebied in te regelen heeft het enige tijd geduurd alvorens begonnen kon worden met de daadwerkelijke uitgifte van de Corona vouchers. Inmiddels zijn wij op basis van vertrekdatum begonnen met de uitgifte van de vouchers.

De uitlatingen van de Europese Commissie over losse vliegtickets en de verwarring die daaruit is ontstaan
De Europese Commissie stelt in het algemeen dat de consument recht heeft op restitutie van de reisgelden. Belangrijk om te vermelden hierbij is dat een onderscheid dient te worden gemaakt tussen “losse” vliegreizen en “pakket”vliegreizen.
Een los vliegticket is een vliegreis zonder accommodatie en wordt een losse reisdienst genoemd. Een los vliegticket viel in oorsprong al niet onder de SGR-dekking en valt daarmee na de uitgifte van de voucher nog steeds niet onder de SGR-dekking.
Op dit moment geven luchtvaartmaatschappijen (ook via ons) vouchers uit om deze vliegreis later uit te mogen voeren zonder dat de betaalde gelden terugbetaald worden aan de klant. Dit zijn EMD-tickets (Electronic Miscellaneous Document) of een PNR alive (Passenger Name Record), waarbij de naam van de klant en de betaalde ticketprijs in het reserveringssysteem blijven staan zonder dat er een datum aan gekoppeld is.
Hier treedt de Europese Commissie sinds 14 mei 2020 tegen op. Ze vindt dat de luchtvaartmaatschappij de consument de betaalde gelden voor een los ticket binnen 7 dagen moet terugbetalen. Op dit moment lijkt de Nederlandse regering hierin mee te gaan en dienen airlines dit te moeten gaan doen. Daar airlines niet aan deze financiële verplichting zullen kunnen voldoen, is de verwachting dat airlines nieuw uitgegeven vouchers aantrekkelijker zullen maken met het vertrouwen dat klanten besluiten het voucher te prefereren i.p.v. het opeisen van het betaalde bedrag.
Bij het bepalen welke regels van toepassing zijn is het ten alle tijden belangrijk onderscheid te blijven maken tussen geboekte losse tickets en geboekte pakketreizen. Veruit bijna alle geboekte reizen binnen onze reisbureaus betreffen pakketreizen.

De Europese commissie en pakketreizen
Bij een pakketreis zijn meerdere onderdelen inbegrepen, uw geboekte reis bestaat uit vervoer en/of accommodatie en/of autohuur.
De Europese commissie steunt het vouchersysteem zoals hierboven aangegeven wél voor pakketreizen mits het aantrekkelijk wordt gemaakt voor de consument. Dat laatste is in Nederland gebeurd door de voucher onder de SGR-dekking te laten vallen waardoor de betaalde gelden van de consument beschermd zijn.
Dat de Nederlandse regering dit initiatief steunt is voor de Nederlandse reiswereld zeer belangrijk.

Recht op restitutie van de reisgelden
Het recht op restitutie van de reisgelden is middels het vouchersysteem niet komen te vervallen. Iedere consument die een voucher bezit heeft nog steeds recht op restitutie van de reisgelden. 6 maanden na uitgifte van de voucher kan de restitutie worden aangevraagd, waarbij het bedrijf tot 12 maanden de tijd heeft het bedrag te restitueren. In de tussentijd zijn deze gelden, zoals reeds uitgelegd, gedekt door het SGR.

FAQ ( Veelgestelde vragen )

► De Europese commissie zegt dat ik recht heb op restitutie van mijn door Corona geannuleerde pakketreis.

De Europese Commissie is niet tegen het vouchersysteem dat door het SGR is ontwikkeld. De Commissie geeft wel aan dat het voucher aantrekkelijk gemaakt moet worden voor de consument. Dat is in Nederland gebeurd door de gelden volledig onder de dekking van het SGR te laten vallen waardoor de consument geen financieel risico loopt. De commissie geeft ook aan dat er nog steeds recht op restitutie dient te zijn indien de consument de voucher niet wenst te gebruiken. Dit recht op restitutie is opgenomen in de vouchervoorwaarden welke u kunt teruglezen op https://www.sgr.nl/news/sgr-en-anvr-corona-voucher-bij-annulering-of-omboeking/ waardoor u als consument de voucher na 6 maanden bij ons kunt inleveren en restitutie kunt aanvragen. In de tussentijd zijn de reisgelden gedekt door de SGR.

► Ik wil geen voucher voor mijn pakketreis en ik wil binnen 14 dagen mijn betaalde reissom terug ontvangen.

Dat is niet mogelijk: als reisbureau hanteren wij het vouchersysteem. Wij maken dankbaar gebruik van de mogelijkheid die ons door het SGR in samenspraak met het ministerie Economische zaken is aangereikt. Wij staan hier volledig achter en hopen dat u hier begrip voor heeft. Voor de volledigheid verwijzen we u graag naar de site van de ANVR: https://www.anvr.nl/archief/overzicht.aspx?tag=Corona-voucher

► Mag ik mijn voucher voor alle reizen gebruiken?

Daar waar wij als reisbureau de mogelijkheid hebben de voucher vrij te besteden binnen ons assortiment, hebben we dat op de voucher vermeld. Indien een reisorganisatie staat vermeld, hebben we deze mogelijkheid niet gekregen en dienen we ons aan deze beperking te houden.

► Ik wil geen voucher omdat ik niet meer op vakantie kan of wil gaan.

We begrijpen dat uw geplande reis een unieke reis is geweest. Er zijn tal van redenen te bedenken waarom u op een later tijdstip niet meer naar die bepaalde bestemming met hetzelfde reisgezelschap wilt of kunt gaan. Daarom biedt de voucher de mogelijkheid om na 6 maanden uw betaalde reissom terug te vragen, waarbij wij en achterliggende reisorganisaties tot 12 maanden de tijd hebben het betaalde bedrag aan u te restitueren.

► Als ik mijn voucher over 6 maanden ter restitutie aanbiedt hoe lang duurt het dan nog voordat ik het op de rekening heb staan?

Dat is afhankelijk van de betrokken reisorganisatie, maar het geld moet volgens de voorwaarden binnen een jaar na de uitgiftedatum op uw rekening staan.

► Wanneer ik met mijn voucher een nieuwe reis boek die goedkoper of duurder is wat gebeurt er dan?

Indien u een nieuwe reis boekt die goedkoper is, wordt de reissom van het voucherbedrag afgetrokken en krijgt u een nieuw voucher met de aangepaste waarde. Er dient hierbij rekening te worden gehouden met de waarde en voorwaarden van eventuele onderliggende vouchers. Deze zijn duidelijk op de voucher vermeld. Indien uw reis duurder is, dient u het verschil bij te betalen.

 

Reisadviezen per bestemming

* Omdat de reisadviezen ieder moment aangepast kunnen worden is het verstandig om het advies op deze website in de gaten te houden:

https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen 

* Voor landen waar geen negatief reisadvies geldt is het vooral héél belangrijk om goed te bekijken of er geen inreisbeperkingen zijn voor Nederlandse reizigers. Hiervoor kunt u deze website raadplegen:

https://www.iatatravelcentre.com/international-travel-document-news/1580226297.htm

* Vind hier nog enkele zeer handige links inzake de Corona regels in de diverse vakantielanden:

Website ANWB

Re open Europe

* Reisadvies met vertrek vanuit Duitsland:

https://www.auswaertiges-amt.de/de/aussenpolitik/laender